سی دی دریا

درمان سرطان استخوان با مینی استخوان های انسانی

درمان سرطان استخوان با مینی استخوان های انسانی

سی دی دریا: پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد می گویند، می توان سرطان استخوان را با مینی استخوان انسان درمان کرد.


به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، محققان دانشگاه لوند اخیرا استخوان های کوچک انسانی را در لابراتوار تولید کرده اند که ترکیب و عملکرد این استخوان ها مشابه استخوان انسان است. این کار گامی مهم به سمت توسعه مدلهای شخصی شده و متناسب با انواع سرطان ها و تومورهای استخوان در آینده است.
به صورت متوسط بدن انسان از بالغ بر ۲۰۶ استخوان تشکیل شده است. در وسط هر کدام هم مغز استخوان وجود دارد. مغز استخوان ماده اسفنجی است که سلول های بنیادی و سایر مواد مورد نیاز برای تولید انواع سلول های خونی را تولید می کند. این ریزمحیط یک هدف حیاتی دارد و آن اینست که از تولید خون در طول زندگی ما حمایت می کند. در حالیکه مغز استخوان مکان مناسبی برای رشد و بلوغ سلول های خونی است، این مکان می تواند به کانونی برای اختلالات خونی مانند لوسمی و سایر سرطان ها مانند سرطان پروستات یا سینه و متاستاز یا گسترش تومور در مراحل بعدی هم تبدیل گردد.
امروزه باآنکه چندین گزینه درمانی جهت کمک به بیماران برای مبارزه با این شرایط در دسترس می باشد اما نحوه واکنش هر بیمار به درمان هم بسیار متفاوت می باشد. بنابراین، درمان های نوآورانه جدیدی که برای هر فرد طراحی شده می بایست در زمان درست بر روی آن فرد صورت گیرد.
هم اکنون، مطالعه فرآیندهای تشکیل استخوان و سلول های خونی در بدن انسان و سرطان های مختلف در استخوان یک چالش واقعی است. مدلهای موجود عموما بر روی موش ها آزمایش می شوند و بنابراین به صورت کامل وضعیت انسان را منعکس نمی کنند.
«پال بورگین»، استادیار مرکز پزشکی مولکولی والنبرگ دانشگاه لوند اظهار داشت: این مورد به آنچه که می توانیم در رابطه با این بیماری ها بیاموزیم صدمه می رساند و توسعه درمان های کارآمد را محدود می کند.
به همین دلیل، او و تیم تحقیقاتی اش در لابراتوار مدلسازی و بازسازی اندام های استخوانی دست به کار شدند تا ابزاری پیش بالینی برای مدل سازی تومورهای درحال رشد استخوان با استفاده از سلول های بیمار ایجاد کنند.
بورگین تصریح کرد: ما یک ابزار جدید و قوی عرضه می نماییم که می تواند برای مطالعه استخوان و تشکیل مغز استخوان و همینطور بررسی توسعه سرطان های درحال رشد استخوان، مانند لوسمی یا حتی تومورهای جامد که در نهایت به استخوان ها متاستاز می کنند، مورد استفاده قرار گیرد.
تیمی از دانشمندان، همچون نویسنده اول این مطالعه به نام «آنی گریگوریان»سلول های بنیادی مزانشیمی - سلول های بنیادی بالغ جدا شده از منابع مختلف همچون مغز استخوان، که می توانند به انواع دیگر سلول ها تبدیل شوند - را از لحاظ ژنتیکی مهندسی کردند و آنها را در یک برنامه رشد، بررسی کردند.
مانند فرایند جنینی که از راه آن استخوان های ما به صورت طبیعی تشکیل می شوند، این سلول ها هم سپس در مدلهای موش کاشته شدند که منجر به تشکیل مینی استخوان های بالغ و بافت های مغز استخوان شد. در گام بعد، همین سلول های بنیادی در مینی استخوان های ساخته شده یافت شدند.
نتایج این مطالعه برای درک تعاملات بین سلول های سرطانی انسان و ریزمحیط آنها و این که چگونه سلول های سرطانی این محیط را برای بهبود بقا و پیشرفت خود تغییر می دهند، بسیار پرارزش خواهد بود. پاسخ به این سوالات کلید توسعه و آزمایش درمان های جدید خواهد بود. محققان افزودند: در نهایت، ما اعتماد داریم که فناوری مینی استخوان انسان می تواند در آینده بعنوان یک پلت فرم پیشرفته غربالگری مورد استفاده قرار گیرد.
تحقیقات جدیدی در حال انجام می باشد که بورگین و تیمش از این تکنولوژی برای توسعه یک رویکرد شخصی برای مطالعه و درمان تومورهای درحال رشد استخوان با تولید این استخوان های کوچک از سلول های خود بیمار استفاده می نمایند.




منبع:

1401/10/24
15:09:36
0.0 / 5
387
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
سی دس دریا