سی دی دریا

با شرکت های سوئیسی مؤثر در ساخت موشک آریان ۶ آشنا شوید

با شرکت های سوئیسی مؤثر در ساخت موشک آریان ۶ آشنا شوید

سی دی دریا: چندین شرکت از کشورهای مختلف در ساخت موشک «آریان ۶» نقش دارند که دو مورد آنها در سوئیس هستند و در تامین قطعات موشک آریان ۶ همکاری می کنند.


به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا، سوئیس بعنوان یکی از کشورهای بنیان گذار «آژانس فضایی اروپا»(ESA) دهه هاست که اهمیت بالای ی را در بخش فضایی بر عهده داشته است.
به نقل از وب سایت رسمی آژانس فضایی اروپا، فناوری های سوئیس هم روی زمین و هم فراتر از آن فراگیر بوده اند. در طول نخستین فرود انسان روی ماه، خدمه ماموریت «آپولو ۱۱»(Apollo 11) ساعتهای سوئیسی به دست داشتند و لباس های آنها توسط اتصال دهنده قلاب-حلقه که ازطریق یک مهندس سوئیسی اختراع شده بود، محکم می شد. امروزه، شرکتها و دانشگاه های سوئیس در بیشتر ماموریت های علمی فضایی آژانس فضایی اروپا همچون «مدارگرد خورشیدی»(Solar Orbiter)، «تلسکوپ فضایی گایا»(Gaia Space Telescope)، «کاوشگر قمرهای یخی مشتری»(JUICE) و مریخ نورد «اگزومارس»(ExoMars) یا «روزالیند فرانکلین»(Rosalind Franklin) مشارکت دارند.
سهم سوئیس در برنامه «آریان ۶»(Ariane 6) ۲.۴ درصد است و دو شرکت مستقر در سوئیس موسوم به «بیاند گرویتی»(Beyond Gravity) و «اپکو تکنولوژیز»(APCO Technologies)، قطعات موشک آریان ۶ و همین طور تجهیزات پشتیبانی زمینی را که برای توسعه آن ضروری هستند، تامین می کنند.
قطعات و اجزای مورد نیاز برای مونتاژ موشک آریان ۶ توسط شرکت هایی از ۱۳ کشور عضو آژانس فضایی اروپا که در برنامه آریان ۶ شرکت دارند، تامین می شود. آنها بهمراه یکدیگر بهترین دانش خودرا برای ساخت موشک سنگین اروپا تحت راهنمائی شرکت «آریان گروپ»(ArianeGroup) پیمانکار اصلی برنامه که موشک آریان ۶ را نیز طراحی نموده است، به کار می گیرند.
در ادامه به روند کار دو شرکت سوئیسی مذکور در تامین قطعات موشک آریان ۶ می پردازیم.

بیاند گرویتی برای صیانت از محموله های ارزشمند


شرکت بیاند گرویتی که پیش تر با نام «RUAG Space» شناخته می شد، از زمان نخستین پرواز موشک آریان در سال ۱۹۷۹، کلاهک های پسارگیر بار را برای همه ماموریت های این موشک تامین کرده است و این کار را برای موشک آریان ۶ نیز ادامه خواهد داد.
بارهای مفید آریان ۶ که اغلب ماهواره ها هستند، در قسمت زیرین بدنه قرار می گیرند که دماغه ای مخروطی است و بصورت عمودی به دو قسمت تقسیم می شود. این مسافران باارزش که برای رفتن به فضای بیرونی درنظر گرفته شده اند، به محافظت قابل اعتماد در مقابل شرایط شدید حرارتی، صوتی و آیرودینامیکی نیاز دارند که موشک در طول پرتاب و سفر خود به جو زمین در معرض آن قرار می گیرد.
وظیفه صیانت از محموله بر عهده کلاهک های پسارگیر بار است که قسمت مخروطی شکل بالای موشک را می سازند. دو قسمت کلاهک بعد از انجام وظیفه و خروج از جو زمین، از یکدیگر جدا می شوند و محموله زیرین نمایان می شود.
این قطعات ضروری موشک که توسط شرکت بیاند گرویتی در تاسیسات امن سوئیس تولید می شوند، در دو نوع ۲۰ یا ۱۴ متری عرضه می شوند تا مسافران با جثه های متفاوت را در خود جای دهند. وزن نوع بزرگ تر کلاهک پسارگیر بار ۲.۶ تن و نوع کوچک تر آن ۱.۸ تن است و هر دو با قطر ۵.۴ متری موشک مطابقت دارند. هر قسمت کلاهک پسارگیر بار بصورت یک تکه از جنس فیبر کربن ایجاد می شود و در یک کوره صنعتی پخته می شود تا به صورت غائی خود برسد.

اپکو تکنولوژیز برای تامین اتصالات تقویت کننده و پشتیبانی زمینی


موشک آریان ۶ در دو مدل با دو یا چهار موتور تقویت کننده عرضه می شود. هر یک از این تقویت کننده ها که از نظر فنی بعنوان «موشک جامد مجهز»(ESR) شناخته می شوند، نیروی رانشی معادل بالاتر از ۳۵ موتور جت تولید می کنند و نیروی رانشی قوی ضروری جهت بلند شدن را فراهم می آورند. شرکت اپکو تکنولوژیز به تامین کلاهک دماغه تقویت کننده و اتصالات تقویت کننده می پردازد که موتورها را به هسته موشک متصل می کنند. در ساخت موشک باید همه جزییات درنظر گرفته شود. بنابراین، اتصالات تقویت کننده باید در مقابل نیروی رانشی قابل توجه منتقل شده به هسته مقاومت کنند.
شرکت اپکو تکنولوژیز علاوه بر قطعات تقویت کننده، «تجهیزات مکانیکی پشتیبانی زمینی»(MGSE) را نیز تامین می کند. این قطعات همانطور که از نامشان پیداست، برای حرکت به سوی آسمان طراحی نشده اند، بلکه عمدتا بصورت افقی روی زمین و دریا در اطراف سالن های مونتاژ و مراکز آزمایش حرکت می کنند و نقش مهمی را در طول توسعه موشک تا زمان پرتاب دارند. تجهیزات مکانیکی پشتیبانی زمینی شامل تجهیزات مونتاژ و یکپارچه سازی برای مرحله بالایی مونتاژشده در شهر برمن آلمان، مرحله اصلی مونتاژشده در شهر له مورو فرانسه و همین طور کانتینرهای دارای کنترل دماست که برای نگهداری و انتقال ایمن موشک از اروپا به منطقه گویان فرانسه استفاده می شوند.
در پایگاه فضایی اروپا، شرکت اپکو تکنولوژیز به تامین «داک کپسوله سازی»(Encapsulation Dock) می پردازد که امکان مونتاژ و حمل کلاهک پسارگیر بار اطراف محموله های آریان ۶ را فراهم می آورد. همین طور این شرکت، «تریلر کامپوزیت بالایی»(Upper Composite Trailer) که محموله را در کلاهک پسارگیر بار خود به سکوی پرتاب می برد، تامین می کند.
این تریلر با عرض ۶ متر و طول ۲۶ متر، به بزرگی یک زمین تنیس است و دو کابین راننده دارد. راننده بجای عقب رفتن می تواند از آن بیرون بپرد و به طرف دیگر برود تا در راستای مخالف حرکت نماید. این تریلر با وزن ۱۸۰ تن، ۳۲ چرخ و سه ژنراتور را برای تامین انرژی دارد.
شرکت آپکو تکنولوژیز، روبات های حمل کننده را نیز می سازد که هسته مرکزی آریان ۶ را از ساختمان مونتاژ به سکوی پرتاب در فاصله حدود ۸۰۰ متر دورتر می برند. این وسایل نقلیه خودکار، یک نوار مغناطیسی را در زیر جاده دنبال می کنند و موشک را در آخرین سفر خود قبل از پرتاب، بطورکامل تراز نگه می دارند. بعد از رسیدن به سکوی پرتاب، حرکات طراحی شده توسط دو وسیله نقلیه خودکار در آخر عقب موشک بهمراه یک بالابر، هسته مرکزی را به موقعیت پرتاب عمودی خود می برند.
خلاصه اینکه هر یک از این تقویت کننده ها که از نظر فنی به عنوان موشک جامد مجهز (ESR) شناخته می شوند، نیروی رانشی معادل بالاتر از ۳۵ موتور جت تولید می کنند و نیروی رانشی قوی ضروری جهت بلند شدن را فراهم می آورند. تجهیزات مکانیکی پشتیبانی زمینی شامل تجهیزات مونتاژ و یکپارچه سازی برای مرحله بالایی مونتاژشده در شهر برمن آلمان، مرحله اصلی مونتاژشده در شهر له مورو فرانسه و همینطور کانتینرهای دارای کنترل دماست که برای نگهداری و انتقال ایمن موشک از اروپا به منطقه گویان فرانسه استفاده می شوند. این تریلر با عرض ۶ متر و طول ۲۶ متر، به بزرگی یک زمین تنیس است و دو کابین راننده دارد.

منبع:

1404/07/21
10:59:06
0.0 / 5
5
موضوعات: تجهیزات , سایت , فناوری , مشتری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سی دس دریا