تجربه چین از افزایش ظرفیت پزشکی به تخت آموزشی و استاد نیاز داریم
به گزارش سی دی دریا، معاون آموزشی نظام پزشکی تهران ضمن اشاره به تجربه چین بعد از افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی با هدف حل مشکل کمبود پزشک اظهار داشت: امروز کیفیت آموزش در چین افت پیدا کرده و بازهم کمبود پزشک وجود دارد.
سید امیرپاشا طبائیان در گفتگو با گزارشگر مهر در مورد امکان پذیرش دانشجوی پزشکی از دانشگاه های غیرانتفاعی اظهار داشت: اگر بخواهیم به سوی دانشگاه های غیرانتفاعی برویم، چند مشکل عمده به وجود می آید. مشکل اول کمبود تخت های آموزشی است که همین حالا هم به سبب افزایش بی رویه ظرفیت ها دراین خصوص گرفتار مشکل هستیم. آموزش دانشجویان در بیمارستان ها با محدودیت روبروست و اضافه کردن دانشجویان بیشتر بدون افزایش زیرساخت ها نا ممکن است.
وی در مورد امکان استفاده از بیمارستان های بخش خصوصی برای آموزش دانشجویان اظهار داشت: بخش های خصوصی ما ساختار آموزشی متفاوتی دارند و آموزش دانشجوی پزشکی در این بیمارستان ها امکانپذیر نیست.
معاون آموزشی نظام پزشکی تهران تصریح کرد: همین حالا به سبب مشکلاتی که وجود دارد خیلی از افراد تمایل به هیات علمی شدن ندارند و تعداد زیادی از هیات علمی ها درحال جدا شدن از دانشگاه هستند. ازاین رو اگر بخواهیم دانشگاه های غیرانتفاعی دانشجوی پزشکی بپذیرند، بطور قطع کیفیت آموزش کاهش خواهد یافت و همین طور این مسئله با عدالت آموزشی نیز مغایرت دارد.
نیاز به تخت آموزشی برای افزایش تجربه دانشجویان پزشکی
وی اظهار نمود: مهم ترین مسئله افت کیفیت آموزش پزشکی است. پزشکی تنها کلاس های درس دو سه سال اول نیست مهم ترین بحث این است که بتوانیم در بیمارستان ها تخت آموزشی داشته باشیم و دانشجویان ما بتوانند بیماران مختلفی ببینند و تجربه کافی برای زمانیکه دانش آموخته می شوند، کسب کنند.
طبائیان در جواب استدلال موافقان این طرح درباب افزایش نیاز کشور به پزشکی با عنایت به سالمندی جمعیت، اظهار داشت: هم اکنون ما ۳۰ تا ۴۰ هزار پزشکی داریم که کار پزشکی انجام نمی دهند. مطابق برنامه هفتم توسعه، باید حدود ۲ و ۳ دهم به ازای هر هزار نفر باشد؛ در حالیکه هم اکنون حدود ۱۰۰ هزار پزشک عمومی داریم و ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر هم درحال پذیرش هستند. با این روند، تا سال ۱۴۰۴ به هدف برنامه توسعه هفتم که تا ۱۴۰۷ پیشبینی شده بود، رسیده ایم. ازاین رو مشکل ما در نگهداشت پزشکان است.
وی تصریح کرد: با این شرایط مشکل ما فقط تربیت پزشک نیست؛ هر چقدر پزشک تربیت نماییم، اگر نتوانیم پزشکان را در مناطق کم برخوردار نگه داریم، هیچ راهکار دیگری همچون افزایش ظرفیت یا ایجاد دانشگاه غیرانتفاعی، کمکی نخواهد کرد.
معاون آموزشی نظام پزشکی تهران با تأیید این نکته که بیشتر پزشکان ما در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، شیراز و اصفهان متمرکز هستند؛ اظهار داشت: دلیل این اتفاق این است که ما نتوانسته ایم مشوق ها و جذابیت های ضروری جهت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم ایجاد نماییم.
وی با بیان اینکه الگوی افزایش ظرفیت پزشکی برای جبران کمبود پزشک در مناطق دورافتاده سال ها قبل در چین اجرا شده است؛ افزود: چین به خاطر پهناوری در تعدادی مناطق با کمبود پزشک مواجه بوده است؛ برای جبران این مساله ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی را افزایش داده است و الان پس از سال ها می بینیم که کیفیت آموزش در چین افت پیدا کرده و بازهم کمبود پزشک وجود دارد. بنابراین، راهکار کمبود پزشک در مناطق محروم، افزایش ظرفیت یا ایجاد دانشگاه غیرانتفاعی نیست.
افزایش تعرفه های پزشکی راه حل نگهداشت پزشکان
طبائیان ضمن اشاره به پایین بودن تعرفه های پزشکی اظهار داشت: ما در کشور پایین ترین تعرفه های پزشکی را نسبت به کشورهای دیگر داریم. ازاین رو برای ماندگاری پزشکان احتیاج به اقدام دیگری نیست. اصلاح تعرفه ها و تعرفه های واقعی می تواند به نگهداشت نیروی انسانی کمک نماید.
وی ضمن اشاره به تجربه کانادا برای ماندگاری پزشکان اظهار داشت: بعنوان مثال، در کشورهای دیگر مانند کانادا، برای مناطق دورافتاده حقوق بالاتری درنظر گرفته می شود. مشوق حقوقی بوجود آورده اند تا پزشکان انگیزه داشته باشند در آن مناطق دوردست خدمت کنند.
معاون آموزشی نظام پزشکی تهران اظهار نمود: در کشور ما، با تعرفه های فعلی و پایین، انتظار داریم پزشک در مناطق کم برخوردار بماند، اما هیچ مشوقی برای آن درنظر گرفته نمی گردد. نبود همین مشوق ها سبب می شود نه تنها پزشک عمومی که متخصصین نیز در این مناطق نمی مانند. پزشکان متخصص مکلف به گذراندن دو سال طرح تعهدات هستند؛ الان مشاهده می نماییم که یک پزشک متخصص پس از دو سال، یک ساعت هم در منطقه محروم نمی ماند. چون تنها به این علت در آن منطقه مانده که اجبار را رفع کند.
افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی از هزار نفر به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر
طبائیان ضمن اشاره به آمار افزایش دانشجویان اظهار داشت: ما قبل از افزایش ظرفیت ۸ هزار دانشجو داشتیم که حال به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر بالا رفته است. در دانشگاه هایی مانند دانشگاه ایران، یک کلاس درس «فیزیوپات» حال با حضور ۸۰۰ نفر برگزار می گردد که در عمل امکان حضور دانشجو در آن وجود ندارد. اگر دانشجو در این کلاس شرکت نکند، آموزش نمی بیند و اگر شرکت کند، فضای کافی وجود ندارد و در عمل امکان آموزش مؤثر وجود ندارد.
نیاز به ۴۰ همت بودجه برای ایجاد فضای آموزشی
وی با بیان اینکه مشکلاتی که حال وجود دارد، به سبب این است که زیرساخت های لازم به وجود نیامده است، اظهار داشت: الان برای ایجاد فضای آموزشی مناسب حداقل ۴۰ همت بودجه نیاز است.
معاون آموزشی نظام پزشکی تهران با تکیه بر اینکه فضای آموزشی تنها کلاس درس نیست، افزود: عمده ترین نیاز در آموزش پزشکی تخت آموزشی و عضو هیات علمی است که حداقل باید دو برابر شود.
طبائیان اظهار نمود: حتی اگر این منابع مالی مورد نیاز همین الان هم اختصاص یابد، تامین این زیرساخت ها همین الان امکانپذیر نیست. ساخت زیرساخت ها سه تا چهار سال زمان می برد. هم اکنون ما سه چهار سال زمان برای ساخت زیرساخت ها را صرف نکردیم اما ظرفیت ها را افزایش دادیم، ضمن اینکه منابع مالی مورد نیاز را نیز اختصاص ندادیم. یعنی در کل اشتباه عمل کرده ایم. الان به هدف ۲.۳ پزشک به ازای هر هزار نفر رسیدیم و باید خیلی سریع زیرساخت ها ایجاد شود و فکری برای دانشجویان جدید شود. همین طور باید هیات علمی جذب شود. به طور خلاصه، معاون آموزشی نظام پزشکی تهران اشاره کرد: همین حالا به جهت مشکلاتی که وجود دارد بسیاری از افراد تمایل به هیئت علمی شدن ندارند و تعداد زیادی از هیئت علمی ها در حال جدا شدن از دانشگاه هستند. طبق برنامه هفتم توسعه، باید حدود ۲ و ۳ دهم به ازای هر هزار نفر باشد؛ در صورتی که هم اینک حدود ۱۰۰ هزار پزشک عمومی داریم و ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر هم در حال پذیرش هستند. وی با اشاره به اینکه الگوی افزایش ظرفیت پزشکی برای جبران کمبود پزشک در مناطق دورافتاده سال ها قبل در چین اجرا شده است؛ اضافه کرد: چین به خاطر پهناوری در تعدادی مناطق با کمبود پزشک مواجه بوده است؛ برای جبران این مسئله ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی را افزایش داده است و هم اکنون بعد از سال ها می بینیم که کیفیت آموزش در چین افت پیدا کرده و بازهم کمبود پزشک وجود دارد.
منبع: cddarya.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب