سی دی دریا
فرشاد مهدی پور:

چرا دولت ها بحث فیلترینگ فضای مجازی را مطرح می كنند

چرا دولت ها بحث فیلترینگ فضای مجازی را مطرح می كنند

به گزارش سی دی دریا پژوهشگر مطالعات فضای مجازی اظهار داشت: راههای زیادی برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد اما دولتها بخاطر کمپین های انتخاباتی اجازه مدیریت صحیح فضای مجازی را نمی دهند و بحث فیلترینگ را مطرح می کنند.



به گزارش سی دی دریا به نقل از مهر، «فرشاد مهدی پور» در برنامه «بدون توقف» که ۱۱ بهمن ماه از شبکه سه سیما پخش گردید ضمن اشاره به اینکه اغلب موافقت ها و مخالفت ها با فضای مجازی بازی سیاسی و از تکنیک های انتخاباتی است، اظهار داشت: هیچیک از دولت ها قبول ندارند که فضای مجازی باید فراقوه ای و قرارگاهی اداره شود.
وی در مورد نگاه صفر و یکی به فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی به اعتبار اینکه در فضای سیاست، اقتصاد، زندگی، فرهنگ و جامعه وجود دارد و تولید قدرت می کند، همیشه مطمع نظر آنهایی است که در لایه پرقدرت تر قرار دارند، در نسبت با این اتفاق و اینکه پدیده جهان وطنی در اینجا شکل می گیرد ما دو نوع رویکرد داریم یکی اینکه پدیده را نفی کرده و منفور می داند و آنهایی که همه چیز فناوری را می پسندند در حالیکه ما نمی توانیم نگاه و صفر و یکی به این پدیده داشته باشیم چون نوعی از زیست جدید ما است و باید این نگاه را کنار بگذاریم.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: زمانیکه در اوایل دهه ۷۰ اینترنت وارد کشور شد، وزیر وقت ارتباطات در توصیف آن گفت چیزی است که شبیه نمابر عمل می کند، یعنی آنقدر ساده انگارانه در مورد آن تصور می شد. در همان موقع مقام معظم رهبری در سفارش ای اول از توسعه فراگیر آن دفاع کرده و دوم می گویند به سمت دانش بومی آن حرکت کنید که در داخل کشور بهینه شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما در خلال ۳۰ سال وزارتخانه ای که آنرا اداره می کند وزارتخانه ای است که زاویه دید مهندسی به آن دارد در حالیکه فضای مجازی کاملاً یک سامانه فرهنگی است، اما از آنجائیکه تولید قدرت می کند یک زاویه دید استعمارگرانه هم به آن می شود کرد یعنی نوعی مستعمره درست کردن.
این کارشناس سیاستگذاری فرهنگی ضمن اشاره به اینکه بقای تن دادن کامل به فناوری از ناحیه آن کسی است که می گوید فناوری نباید باشد، اظهار داشت: اساساً ما دیگر امکان جدا شدن از این فضا را نداریم و هیچ کسی نمی تواند مدعی صفر بودن استفاده از آن شود، حتی گروه هایی که فکر می کنند باید این فضا را دجال و شیطان معرفی کنند آنها هم دارند به شکلی از همین فضا برای بیان نظرات شان استفاده می نمایند البته خیلی در اقلیت هستند، آن جریانی هم که اعتقاد دارد همه ابعاد این فناوری را بدون اینکه آنرا با شرایط و فرهنگ خودمان تطبیق دهیم باید بیاوریم دنبال این است که این جریان صفر را بزرگ کند و بگوید آنها که انتقاد دارند هم مثل این دسته فکر می کنند در حالیکه اصلاً آنها وجود خارجی ندارند، چون همانی که می گوید بد است هم از آن استفاده می نماید.
مهدی پور ضمن اشاره به اینکه پس این یک بازی سیاسی است، اظهار داشت: چرا در مقاطعی که به انتخابات نزدیک می شویم این مباحث بیشتر ظاهر می شود چون در انتخابات ۹۶ تبدیل شد به دوگانه تلگرام و برجام، باردیگر سال جاری از اینستاگرام در این مورد یاد می شود، ما در واقع با یک رفتار سیاسی و انتخاباتی روبرو می باشیم و این ابزار به یک روشی برای کمپین کردن در انتخابات تبدیل می شود.
پژوهشگر مطالعات فضای مجازی همینطور تاکید کرد: برخوردی که آمریکایی ها در مورد توئیتر ترامپ داشتند چه بود، توئیتر را بستند؟ نه اکانت توئیتر ترامپ را محدود کردند، یعنی ابزارهای زیادی در فضای مجازی وجود دارد، در حالیکه ما از هر ابزاری که استفاده می نماییم یا صحبت می نماییم می گویند می خواهید اینستاگرام را ببندید، در حالیکه مکانیسم های زیادی وجود دارد.
وی در ادامه در مورد علل عدم حمایت اپراتورها از اپلیکیشن های داخلی هم توضیح داد: مشکل اینجاست که برای تولید محتوا اپراتورها موظف می باشند بخشی از درآمد خودشان را به آن اَپی دهند که تولید محتوا انجام می دهد، برای همین این کار را نمی کنند، برای آنها مفیدتر است که به جای یک اَپ داخلی که باید بخشی از سودشان را با آن شریک شوند یک اَپ خارجی را تقویت نمایند که هم پهنای باند را به من مصرف کننده بفروشند و هم در عین حال در هزینه های خود صرفه جویی کنند به این معنا که نیازمند این نیستند که به من تولیدکننده محتوای داخلی کمک کنند.
مؤسس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همینطور خاطرنشان کرد: تا پیش از شورایعالی فضای مجازی در سال ۸۹، وزارت ارتباطات متولی اینترنت در ایران بود پس از آن شورایعالی فضای مجازی متولی اصلی اداره کننده آن در کشور است، اما نکته مهم این است که هیچیک از دولت ها قبول ندارند که باید با یک اداره قرارگاهی فراقوه ای فضای مجازی را مدیریت نماییم، دلیل آن هم منافع و قدرت و امکاناتی است که فضای مجازی برای هر کسی که بالای سرش ایستاد باشد بوجود می آورد.
مهدی پور افزود: بنابراین در دولت قبل تلاش کردند ساختمانی که به شورایعالی داده بودند بگیرند و در این دولت هم همین فضا تکرار شد، در حالیکه ما باید به صورت قرارگاهی فضای مجازی را اداره نماییم، تمام تعارض هایی که داریم این است که آنرا به یک سامانه ملی تبدیل نماییم تا بتوانیم آنرا اداره نماییم.
کارشناس مسائل فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه سناریوهای بسیاری غیر از فیلترینگ برای اداره و مدیریت فضای مجازی وجود دارد، اظهار داشت: اما در کشور ما دولت ها به خاطر منافع و کمپین های انتخاباتی اجازه مدیریت صحیح و درست فضای مجازی را نمی دهند و به دنبال فیلتر می روند در حالیکه اگر متولیان به همان اندازه که به اپلیکیشن های خارجی امکان دادند به داخلی ها هم بدهند آنها هم امکان رشد و فرصت پیدا می کنند، در واقع ما در حوزه پیام رسان ها تعارض ایجاد کردیم و اجازه ندادیم تا مردم به یک نقطه وفاق برسند.
وی ضمن اشاره به آماده نبودن زیرساخت های لازم برای تولید محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: ما در زمان کرونا در بحث صیانت از حقوق کودکان با عجله یک ابزار برای آموزش دانش آموزان تولید کردیم و پس از اینکه آغاز به کار کرد تازه به فکر افتادیم پیوست تربیتی و فرهنگی درست نماییم و جلوی آنها را بگیریم که به سایت های خارجی نروند، در حالیکه از ابتدا باید امکاناتی به آنها می دادیم که سایت های داخلی را مجانی و با سرعت بالاتر دریافت نمایند.
این استاد دانشگاه در انتها ضمن اشاره به اینکه در فضای مجازی امکان ردگیری افراد را نداریم، خاطرنشان کرد: ما در مورد فضای مجازی با یک رهاشدگی مواجه هستیم که این با یک شائبه یا یک پوسته ای از هراس از فیلترینگ پوشش داده می شود وقتی از رهاشدگی صحبت می کنی مرتب برچسب فیلتر شدن می خوری و نمی توانی از این رهاشدگی انتقاد کنی. در حالیکه مثلاً ترکیه توانست یک ابزار پیدا کند یک قانون وضع کرد و فیس بوک آنرا پذیرفت درواقع به سیاستی که نیاز بود تن داد و از قاعده و قانون و رویه ای که لازم بود پیروی کرد که این مدل درستی است و موفق هم شد.


منبع:

1399/11/12
20:54:14
0.0 / 5
148
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سی دس دریا