سی دی دریا
رئیس دانشگاه روس:

غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است

غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است

به گزارش سی دی دریا، ایرنا- رئیس دانشگاه معدن سن پترزبورگ معتقد است: ایالات متحده آمریکا و اروپا به طور عمده با «شستشوی مغزی» رقبای خویش را به صورت نامحسوس تضعیف می کنند اما روسیه برای اطمینان از پایداری توسعه اجتماعی و اقتصادی خود، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است و هم اکنون شرایط متفاوتی را برای آموزش مهندسان جوان خود بوجود می آورد.


به گزارش سی دی دریا به نقل از خبرگزاری ایرنا از دانشگاه معدن سن پترزبورگ امپراطور کاترین دوم، ولادیمیر لیتویننکو این سخنان را در نشستی با دکتر محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه امام حسین (ع) و بعد از امضای تفاهمنامه مشترک بین این دو دانشگاه در جریان سفر هیأت ایرانی به سن پترزبورگ بیان کرد.


رؤسای این دو دانشگاه در جهت ایجاد مراکز مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی و هم تبادل دانشجو واستاد تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این تفاهمنامه همکاری به امضای رئیس این دانشگاه و در نشست رؤسای دو دانشگاه روسی و ایرانی در سن پترزبورگ در حاشیه این آیین، پروژه های خاص مورد علاقه طرفین مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.


انتقاد از سیستم آموزشی تحمیل شده از غرب به کشورهای درحال توسعه
رئیس دانشگاه معدن سنت پترزبورگ در این جلسه ضمن اشاره به طرح بهبود سیستم آموزش عالی روسیه که به صورت آزمایشی در بعضی دانشگاه های این کشور در حال اجرا می باشد، اظهار داشت: یکی از جدی ترین مشکلات زمان ما کمبود مهندسان توانمندی است که بتوانند بازدهی فرایند استخراج و کل زنجیره تولید محصولات را بالا برند.
لیتویننکو افزود: این وضعیت تقریبا برای همه کشورهای جهان وجود دارد چونکه سیستم آموزشی دو سطحی تحمیل شده توسط غرب بر کشورهای درحال توسعه عملاً آموزش متخصصان مستقیماً برای تولید را مستثنی می کند.
وی خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا و اروپا به طور عمده با «شستشوی مغزی» رقبای خویش را به صورت نامحسوس تضعیف می کنند اما روسیه برای اطمینان از پایداری توسعه اجتماعی و اقتصادی خود، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است و هم اکنون شرایط متفاوتی را برای آموزش مهندسان جوان خود بوجود می آورد.
رئیس دانشگاه معدن سن پترزبورگ افزود: سخت ترین بخش اینست که اطمینان حاصل نماییم دانشجویان مهارت ها و تجربه عملی را کسب می کنند؛ بعنوان مثال حفاری را در نظر بگیرید. بر کسی پوشیده نیست که شرکتهای تخصصی از انواع مختلفی از تجهیزات استفاده می نمایند که هم از نظر نوع واحدهای نرم افزاری و هم از نظر موقعیت مکانی، یعنی دریایی یا خشکی، و با روش حرکت و فناوری های حفاری مورد استفاده متفاوت می باشد.
وی افزود: وظیفه ما نه تنها اینست که جوانان را با همه این دکل ها آشنا نماییم، بلکه به آنها فرصت دهیم تا خودشان آموزش ببینند.
لیتویننکو تصریح کرد: ما نیاز داریم که دانشجویان ساعتهای مشخصی روی ماشین های مختلف کار کنند، که به صورت قابل ملاحظه ای مهارت آنها را زیاد می کند.
این مقام دانشگاهی روس اظهار داشت: برای این منظور، دانشگاه معدن سن پترزبورگ با نصب انواع تجهیزات حفاری، نوسازی گسترده سایت آموزشی و تحقیقاتی سابلینو را با هزینه شخصی خود انجام داد. حالا دانشجویان می توانند نه تنها آشنایی، بلکه تمرینات صنعتی کامل را هم در آنجا انجام دهند و بعد از پایان سال چهارم تحصیلی، با داشتن تجربه خاصی به شرکت ها بیایند. با این وجود، موفقیت پروژه آزمایشی نه تنها به سرمایه گذاری، بلکه به توانایی جامعه دانشگاهی و همینطور تحول ذهنی بستگی دارد.
لیتویننکو با اشاره به اینکه مأموریت استادان در دانشگاه ها تغییر یافته است، اظهار داشت: یک استاد مدرن باید پیش از هر چیز احساس کند که مسئولیت ۱۰ تا ۲۰ دانشجو را تا پایان بر عهده دارد. تا این افراد تا زمان فارغ التحصیلی نه تنها دانش نظری، بلکه مهارت های عملی لازم برای پیشرفت حرفه ای خویش را هم کسب کنند. ما سرمایه های هنگفتی را در نوسازی آموزش مهندسی سرمایه گذاری می نماییم، اما عامل انسانی، مانند همیشه، دارای اولویت است.


آمادگی دانشگاه امام حسین (ع) برای تقویت همکاری ها
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) هم در این جلسه اظهار داشت: تجربه دانشگاه معدن سن پترزبورگ در ارتقای آموزش عالی در آینده نه تنها برای دانشگاه های روسیه، بلکه برای دانشگاه های خیلی از کشورها مفید خواهد بود.
حسنی آهنگر با اشاره به اینکه مباحث بسیاری در مورد معایب آشکار سیستم دو سطحی آموزش در سراسر دنیا مطرح گردیده است، ابزار امیدواری کرد که کشور روسیه در برنامه تحول فرآیند آموزشی خود به موفقیت برسد.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ادامه آمادگی این دانشگاه برای همکاری با دانشگاه های مختلف همچون دانشگاه معدن سن پترزبورگ در جهت ارتقای سطح رفاه و عدالت در سراسر دنیا اعلام نمود.
در انتها این نشست، نمایندگان دو دانشگاه ایرانی و روسی، پیشنهادهای خود برای نقشه راه آینده همکاری ها را مطرح نمودند.


سخنرانی در دانشگاه سن پترزبورگ
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) همینطور در جمع دانشجویان و برخی اساتید دانشگاه معدن سن پترزبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی تصریح کرد: منشور دانشگاه امام حسین (ع) بعد از بررسی و تجزیه و تحلیل، مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب تدوین و افق های این دانشگاه بر مبنای آن ترسیم شده است.


حسنی آهنگر افزود: ما در ۴۳ رشته مقطع دکتری و ۱۸۷ رشته دوره کارشناسی ارشد داریم و در رشته های نوظهور و مهم در حکمرانی مانند مدیریت، اقتصاد و حوزه فضایی هم بررسی های انجام شده است.
رئیس دانشگاه امام حسین (ع) عنوان کرد: دانشجویان ما هدفمند جذب می شوند و خدا را شکرگزاریم که در خیلی از رزمایش های سپاه تولیدات و محصولات این دانشگاه را مشاهده می نماییم.



حسنی آهنگر که در جهت گسترش مبادلات علمی میان دانشگاه های ایران به روسیه سفر کرده است، همینطور در مسافرت به مسکو و طی نشستی با رئیس دانشگاه اقتصادی پلخانوف مسکو، تفاهمنامه همکاری با این دانشگاه امضا کرد.



منبع:

1403/04/15
17:58:29
0.0 / 5
157
تگهای خبر: آموزش , تجهیزات , سایت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
سی دس دریا