سی دی دریا
رئیس پارك فناوری پردیس مطرح كرد؛

شرح عملکرد پارک پردیس در قانون گذاری برای توسعه زیرساخت پارک ها

شرح عملکرد پارک پردیس در قانون گذاری برای توسعه زیرساخت پارک ها

به گزارش سی دی دریا، رییس پارک فناوری پردیس اظهار داشت: یکی از تجربه های پارک فناوری پردیس، شناسایی فرصت قانونی برای تامین زیرساخت های پارک های علم و فناوری با بهره گیری از سهم مالیات ارزش افزوده بود.



به گزارش سی دی دریا به نقل از پارک فناوری پردیس، مهدی صفاری نیا در نشست قانون گذاری اینوتکس که به همت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن اشاره به تجربه قانون گذاری دانش بنیان در پارک فناوری پردیس، اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده شرکتهای دانش بنیان، جزء تجربه های مستقیم پارک فناوری پردیس در حوزه قانون گذاری بود که بر مبنای تجربیات پارک و همکاری با شرکتهای عضو به نتیجه رسید.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در پارک های علم و فناوری خصوصاً پارک های بزرگ در کشور وجود دارد، تأمین زیرساخت های شهری پارک و فضاهای فناوری همچون آب، برق و گاز و فضای سبز است. بگونه ای که تأمین این زیرساخت ها، مقدمه حضور و فعالیت شرکتهای دانش بنیان در پارک ها است.
صفاری نیا اظهار داشت: از طرفی بودجه کل پارک های علم و فناوری کشور، کمتر از بودجه تنها یکی از دانشگاه های بزرگ تهران است و تأمین هزینه برای ایجاد زیرساخت های لازم از مشکلاتی است که پارک ها با آن مواجهند. از سویی شهرداری ها هم خدماتی به پارک های بزرگ عرضه نمی کنند و حل مشکلات زیرساختی بر عهده خود پارک ها است.
رئیس پارک فناوری پردیس در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت قانونی موجود در قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده یک سوم از این مالیات سهم شهرداری ها برای توسعه زیرساخت های شهری تکلیف شده است. بنا به پیشنهادهایی که توسط پارک فناوری پردیس عنوان شد، بررسی امکان استفاده از این ظرفیت قانونی در پارک های علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفت تا سهم یک سومی مالیات بر ارزش افزوده شرکتهای عضو هر پارک فناوری، صرف زیرساخت های همان پارک شود.
وی اضافه کرد: شناسایی این فرصت قانونی را در سال ۱۳۹۶ برای تأمین زیرساخت های پارک های فناوری بزرگ آغاز کردیم تا ۳ درصد از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده سهم شهرداری ها را به علت عدم عرضه خدمات از شهرداری ها دریافت نماییم.
رئیس پارک فناوری پردیس افزود: طی این برنامه، عوارض مالیات ارزش افزوده باید به پارک فناوری مستقل پرداخت گردد و در پارک ها هم هزینه فقط در قسمت زیرساخت ها صورت می گیرد و هزینه ای به دولت و شهرداری ها تحمیل نمی گردد. با این کار مدیریت پارک های بزرگ انگیزه پیدا می کنند تا فروش شرکتهای عضو خویش را بیشتر کرده و مالیات بیشتری هم سهم پارک ها شود. بنابراین انگیزه برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری در پارک ها و کشور بالاتر می رود.
صفاری نیا خاطرنشان کرد: این ایده را در آذر ماه ۹۶ مطرح کردیم و طی ۴ سال با نمایندگان مجلس، کمیسیون اقتصادی، دولت، شورای نگهبان و غیره نشست های مختلف برگزار کردیم و بعد از تببین موارد، بند قانونی مدنظر در چارچوب تبصره ۷ بند «ب» ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.
صفاری نیا در انتها اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ نخستین واریزی بر طبق این قانون انجام شد؛ به صورتی که در سال ۱۴۰۲ مبلغ بودجه کل پارک ها یک هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بود و سهم مالیات بر ارزش افزوده پارک ها به ۴۴۰ میلیارد تومان رسید که این مبلغ برای توسعه زیرساخت های پارک های فناوری هزینه شد. این عدد بطور قطع برای سالهای آتی افزایش زیادی خواهد داشت و مهم ترین تأمین مالی پارک های علم و فناوری کشور به حساب می آید.
بر اساس این گزارش، مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده، یک سوم از سهم این مالیات، برای شهرداری جهت توسعه زیرساخت های شهری است. این سهم مالیات در شرکتهای دانش بنیان و فناور عضو پارک های دانش و فناوری، به خود پارک تعلق گرفته و صرف زیرساخت های همان پارک می شود.

1403/03/17
11:16:32
0.0 / 5
205
تگهای خبر: خدمات , فروش , فناوری , قانونی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سی دس دریا