سی دی دریا
دهقانی فیروزآبادی در مراسم معارفه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان اداره شود

بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان اداره شود

به گزارش سی دی دریا، رئیس بنیاد ملی نخبگان هرچند بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان اداره شود و امور نخبگان توسط خود نخبگان حل شود، اظهار داشت: پویایی لازمه مسیر حرکت بنیاد ملی نخبگان است و در اساسنامه این بنیاد بر دو مبحث شبکه سازی نخبگان برای اثرگذاری و استفاده از اندیشه و نظرات نخبگان برای حکمرانی بهتر تاکید گردیده است.


به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم معارفه سید سلمان سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، ضمن تسلیت ایام عزاداری اهل بیت(ع)، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان با تدبیر رهبری معظم انقلاب برای رشد و تعالی نخبگان و کشور و نقش آفرینی بیشتر ایشان، ایجاد و افتتاح شد و در سالهای گذشته هم برای رسیدن به این مهم مأموریت ها و رسالت های مختلفی را برای خود تعریف کرد که جا دارد از همه مدیران پیشین بنیاد ملی نخبگان از بدو تاسیس تا امروز تقدیر و تشکر کنم.
وی ادامه داد: در دور جدید با زحمت های زیادی که کشیده شد، اثرات و نتایج متفاوتی هم حاصل شد که میتوان این تفاوت را نسبت به سالهای قبل، به وضوح لمس کرد.

امروز درخواست نخبگان برخورداری از امکانات نقش آفرینی و اثرگذاری است
دهقانی فیروزآبادی افزود: خوشبختانه امروزه درخواست های نخبگان از بنیاد ملی نخبگان از درخواست صرف فردی به درخواست برای برخورداری از امکانات و لوازم نقش آفرینی و اثرگذاری تبدیل گشته است که این مهم حاصل اصلاح نگاههای بنیاد ملی نخبگان در دو سال گذشته است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه اساسنامه این بنیاد بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: در این اساسنامه بر دو مبحث شبکه سازی نخبگان برای اثرگذاری و استفاده از اندیشه و نظرات نخبگان برای حکمرانی بهتر تاکید گردیده است.
وی افزود: بنیاد ملی نخبگان باید بعنوان نهادی برای ارتباط هدفمند و اتصال نخبگان به بدنه حکمرانی کشور برای ارتقای حکمرانی فعالیت می کرد و بنابراین هم شأن رئیس بنیاد ملی نخبگان، معاون رئیس جمهوری است تا این فرد بتواند زمینه را برای نقش آفرینی نخبگان در حاکمیت فراهم آورد.

استمرار اثرگذاری شرط نخبگی است
دهقانی فیروزآبادی اظهار نمود: خدمت رسانی به نخبگان یکی از اولویت های بنیاد ملی نخبگان در بدو تاسیس بود که البته در آن دوران نتایج مثبتی هم به دنبال داشت، اما به تدریج آفات این رویکرد شروع شد و فرد می توانست تا سال ها از تسهیلات اعطایی استفاده نماید، بدون آنکه در اثرگذاری استمرار داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آفت های نگرش قبلی جدا شدن نخبگان از جامعه بود، اظهار داشت: مهم ترین پشتیبانی از نخبگان حمایت مردمی است، تعریف نخبگی باید اصلاح گردد و اثرگذاری بعنوان مهم ترین شاخص نخبگی در جامعه تشریح شود. اگر در فضای نخبگانی رقابت بر اساس خدمت به جامعه باشد، نه برای گرفتن تسهیلات، جامعه نخبگانی از سرمایه اجتماعی مردم هم بهره مند خواهد بود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: ضروریست بنیاد ملی نخبگان بعنوان نهاد واسط بین جامعه نخبگانی و ارکان حاکمیت عمل کند تا نخبگان زمینه لازم برای اثرگذاری پیدا کنند.
وی ضمن اشاره به افزایش منابع مالی بنیاد ملی نخبگان، اظهار داشت: این منابع باید برای هم افزایی و شبکه سازی هزینه شود. در این میان، بنیادهای نخبگان استانی هم باید بعنوان مرکزی برای شبکه سازی نخبگان تعریف شوند.

مسیر حرکت بنیاد ملی نخبگان باید پویا باشد
دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: مسیر حرکت بنیاد ملی نخبگان باید پویا باشد و بتواند هر ۱۰ سال چشم انداز جدیدی تعریف کند که این چشم انداز تمام فعالیت ها، از مکانیزم ارزیابی تا خدمات و پشتیبانی از نخبگان را تحت تأثیر قرار دهد.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ضمن اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان اداره شود و امور نخبگان توسط خود نخبگان حل شود، اضافه کرد: تنها به این شکل است که این بنیاد می تواند در جامعه تحرک ایجاد نماید.
دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به فعالیتهای دکتر افقهی، تصریح کرد: وی هم از نظر علمی فردی عملیاتی است و هم انگیزه های انسانی و الهی دارد. از طرفی، از تجربه بسیار خوبی هم در حوزه نخبگانی برخوردار می باشد. در همین جا لازم است از دلسوزی و توانمندی دکتر باقری مقدم که تلاش بسیاری برای توسعه بنیاد ملی نخبگان انجام داد هم تشکر کنم.




1402/05/02
08:08:30
0.0 / 5
287
تگهای خبر: خدمات , شبكه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
سی دس دریا