یك پژوهش جدید نشان می دهد

راکون مظنون جدید انتقال کرونا به انسان

به گزارش سی دی دریا، داده های انتشار یافته توسط چین نشان داده است که ویروس کووید-۱۹ امکان دارد از سگ های راکون نشات گرفته باشد که این امر نظریه بازار تره بار ووهان را تقویت می کند.

به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، داده های ژنتیکی تازه انتشار یافته از ووهان نشان داده است دی. ان. ای سگ راکون با ویروس کووید-۱۹ ترکیب شده است.
«تدروس ادهانوم قبریسوس» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، چین را به علت عدم اشتراک گذاری زودتر داده ها مورد انتقاد قرار داد.
از زمان نخستین مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ووهان در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰، این ویروس جان شش میلیون و ۸۷۳ هزار و ۴۷۷ نفر را در جهان گرفته است.
اخیرا داده های ژنتیکی تازه انتشار یافته از بازار تره بار چین در نزدیکی جایی که دانشمندان نخستین موارد انسانی کووید-۱۹ را کشف کردند، نشان داده است دی. ان. ای سگ راکون با ویروس ترکیب شده است.
به گزارش آتلانتیک، یکی از نخستین رسانه هایی که این یافته ها را در انتهای سال ۲۰۱۹(زمانی که نخستین موارد کووید-۱۹ آغاز به ظهور کردند) گزارش کرد، نشان داده است که بعضی از نمونه های مثبت کووید از یک غرفه شناخته شده مشغول در تجارت حیوانات وحشی جمع آوری شده که این نمونه ها همینطور حاوی ژن های سگ راکون بوده است.
به قول دانشمندان، این نشان داده است که این ویروس امکان دارد حیوانات را آلوده کرده باشد. این داده ها به صورت رسمی بررسی نشده و در یک مجله معتبر منتشر نشده است و تدروس ادهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفته است که داده ها پاسخ قطعی به چگونگی شروع همه گیری، عرضه نمی دهد. اما هر بخش از داده برای نزدیک تر کردن ما به این پاسخ مهم می باشد.
با این وجود، کارشناسان بین المللی بهداشت گفته اند که این یافته این نظریه که ویروس کووید-۱۹ به جای نشت از لابراتوار از حیوانات نشات گرفته است را تقویت می کند. بازار عمده فروشی غذاهای دریایی ووهان، بعنوان منبع اصلی انتشار ویروس کووید-۱۹ در مرکز ظن علمی بوده است.

به قول «فلورانس دبار» نظریه پردازی که در زیست شناسی تکاملی متخصص است و در مرکز ملی دانش علمی یا CNRS، یک آژانس تحقیقات ملی فرانسه کار می کند، محققان چینی نمونه های محیطی را از بازار عمده فروشی غذاهای دریایی ووهان هوانان جمع آوری کردند.
«کریستین اندرسن» زیست شناس تکاملی که داده ها را تحلیل و بررسی کرد، اظهار داشت که داده ها به منشا این بیماری از بازار اشاره می کنند.
«آنجلا راسموسن» یک ویروس شناس که در این تحقیق شرکت داشت، به آتلانتیک اظهار داشت که این یک نشانه واقعا قوی است که حیوانات در بازار آلوده شده اند.
این نمونه دی. ان. ای از سگ های راکون(حیوانات کوچک روباه تبار بومی آسیای شرقی) گرفته شده است.
«تدروس ادهانوم قبریسوس» در ادامه اظهار داشت که این داده ها جدید نیست، اما توالی ژنتیکی اخیراً توسط مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های چین در پایگاه داده جهانی GISAID آپلود شد و بعداً حذف شد.
از آنجائیکه این داده ها آنلاین بودند، دانشمندان آنرا دانلود و آغاز به تحلیل و بررسی کردند.
تدروس ادهانوم قبریسوس چین را به علت عدم به اشتراک گذاشتن زودتر داده ها مورد انتقاد قرار داده است. او اظهار داشت: این داده ها می توانست و باید سه سال پیش به اشتراک گذاشته می شد.
تدروس ادهانوم قبریسوس اضافه کرد: ما همچنان از چین می خواهیم تا در به اشتراک گذاری داده ها شفاف باشد و تحقیقات لازم را انجام دهد و نتایج را به اشتراک بگذارد. درک چگونگی شروع همه گیری همچنان یک اجبار اخلاقی و علمی است. این کار جدید ترین نمونه از خودداری دولت چین از به اشتراک گذاری داده ها با سایر کشورها است.

1402/01/01