سی دی دریا

با وجود اختصاص بودجه نامناسب به علوم پایه، اما دانش آموختگان آن جزو افتخارات علمی کشورند

با وجود اختصاص بودجه نامناسب به علوم پایه، اما دانش آموختگان آن جزو افتخارات علمی کشورند

به گزارش سی دی دریا، رئیس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با بیان اینکه با وجود قوانین و سیاست های بالادستی در رابطه با علم و فناوری، اما ضمانت اجرایی برای آن در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: با وجود اختصاص بودجه نامناسب به علوم پایه، اما دانشجویان و فارغ التحصیلان آنها جزو سردمداران و افتخارات علمی کشور هستند، به نحوی که در ریاضی ۲ برنده جایزه فیلدز معادل نوبل داشته ایم


به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا، دکتر عامری امروز در سخنرانی خود با مبحث «نقش و اهمیت علوم پایه و اهم چالش ها و راهکارها» در سمینار «علوم پایه؛ اهمیت، نقش، چالش ها و فرصت ها» در سالن دهشور دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با بیان اینکه جایگاه علوم پایه برای توسعه پایدار در ادبیات توسعه کشورهای جهان سوم است، اظهار داشت: ایران جزو کشورهای درحال توسعه به حساب می آید و برنامه هفتم توسعه را در دست تدوین دارد. کشورهای توسعه یافته دریافته اند توسعه با خود مشکلات و نابسامانی هایی همچون گرم شدن کره زمین، توجه یک جانبه به اقتصاد، بی توجهی به ارزش های انسانی و... را دارد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه نیروی انسانی در ادامه به نقش بی بدیل علم و علوم پایه در توسعه نیروی انسانی اشاره نمود و اضافه کرد: از طرفی علوم پایه شالوده ای برای علوم کاربردی محسوب می شوند.

رئیس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، از مشکلات عدیده را بحث مدلهای توسعه آموزش عالی برشمرد و اضافه کرد: الان در کشور و در حوزه آموزش چندین متولی وجود دارد، همین کثرت متولیان سبب شده تا توسعه آموزش علوم متوازن و هدفمند نباشد.

دکتر عامری ضمن اشاره به اجرای طرح آمایش آموزش عالی در سالهای ۸۸ تا ۹۱ در کشور، اظهار داشت: در این طرح به دنبال مدلی برای توسعه آموزش عالی علوم انسانی، علوم مهندسی و علوم پایه بودیم.

وی ادامه داد: داده های جمع آوری نشان داد هیچ مدل مبتنی بر هدف گرایی در آموزش عالی نداریم و توسعه آموزش عالی صرفاً برپایه تقاضای اجتماعی است، بر همین مبنا ۱۴ درصد دانشجویان در دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مابقی در خارج از این محدوده تحصیل می کنند.

رئیس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، اضافه کرد: همینطور ۶۰ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی، ۱۵ درصد در مقطع ارشد، ۱.۲ درصد در مقطع دکترا و بقیه در مقطع کاردانی تحصیل می کنند.

دکتر عامری با بیان اینکه بر مبنای یافته های حاصل از رصد مدل توسعه آموزش عالی عدم توازن بین رشته و توزیع دانشجو وجود دارد، اضافه کرد: برپایه این یافته ها ۸۰ درصد دانشجویان تنها در ۲۰ رشته تحصیل می کنند که این سبب تورم در بعضی رشته ها و کمبود در بعضی دیگر از رشته ها شده است.

سهم دانشجویان علوم پایه در آموزش عالی کشور ۷ درصد است

وی با تاکید بر اینکه در کشور یک مدل مأموریت گرا برای آموزش عالی طراحی نشده است، اظهار داشت: همینطور اینکه چه میزان دانشجو باید در علوم پایه، چه تعداد دانشجو باید در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی و در کدام دانشگاه های دولتی و غیر دولتی تحصیل کنند، تعیین نشده است.

رئیس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با بیان اینکه در این تحقیق سهم دانشجویان علوم پایه ۹ درصد و امروز به ۷ درصد کاسته شده است، اضافه کرد: در این سال ها کمیت گرایی مطرح بوده و کیفیت فدای کمیت شده است.

دکتر عامری با استناد به آمار مرکز آمار در سال ۹۵ نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان عالی را ۲۲ درصد و در علوم پایه ۲۴ درصد اعلام نمود و اضافه کرد: از نظر تناسب شغلی تنها ۱۵ درصد شاغلان دانشگاهی تناسب شغلی دارند که این شاخص در فارغ التحصیلان علوم پایه ۱۳ درصد است که این از چالش های دیگر حوزه آموزش علوم پایه است.

وی با بیان اینکه وضعیت آموزش در علوم پایه رو به افول است، اضافه کرد: آزمون های تیمز که در سطح بین المللی برای سنجش پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی تحصیلی و مطالعه سواد خواندن برگزار می شود، برپایه نتایج دو سال قبل این آزمون رتبه علوم پایه ایران ۴۸ تا ۵۰ در میان ۵۸ کشور و رتبه ریاضیات و علوم ۲۹ و ۳۰ در بین ۳۹ کشور بوده است.

رویکرد علوم پایه در نخبگان هم رو به افول است

رئیس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با بیان اینکه زنگ خطر آموزش از آموزش و پرورش کشور به صدا در آمده است، اظهار داشت: رتبه دانش آموزان المپیادی در سال ۲۰۱۷ در ریاضی ۵، در فیزیک ۱۱، در شیمی ۳، در زیست شناسی ۳ و در علوم کامپیوتر ۷ بوده، این در شرایطی است که رتبه المپیاد ریاضی در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹ و در فیزیک به ۱۹ افت کرده است، این از آن حکایت می کند که رویکرد علوم پایه در نخبگان هم رو به افول است.

دکتر عامری با بیان اینکه با وجود قوانین و سیاست های بالادستی در رابطه با علم و فناوری، اما ضمانت اجرایی برای آن در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: با وجود اختصاص بودجه نامناسب به علوم پایه، اما دانشجویان و فارغ التحصیلان آنها جزو سردمداران و افتخارات علمی کشور هستند، به نحوی که در ریاضی ۲ برنده جایزه فیلدز معادل نوبل داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: با رصد تولیدات علمی کشور در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در می یابیم که ۳۸ درصد تولیدات علمی کشور صرفا در علوم پایه بوده است به رغم بودجه ناچیزی که به این حوزه اختصاص داده شده است.

رئیس دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، اضافه کرد: در حالیکه برپایه برنامه چهارم توسعه ۱.۵ درصد از سهم ناخالص ملی GDP باید به علم و فناوری و پژوهش اختصاص پیدا کند، اما هم اکنون این سهم ۰.۵ درصد است.

دکتر عامری، سهم دانش آموزان در رشته ریاضی را ۱۲ درصد و در پشت کنکور ۱۱ درصد دانست و تصریح کرد: این در شرایطی است که سهم دانش آموزان در علوم تجربی ۴۸ درصد است (حدود ۵ برابر ریاضی) که در مقایسه با گذشته که نسبت ۱ به ۲ بوده، این رقم بالایی است.

وی از چالش های علوم پایه آموزش عالی را در محیط بیرونی و درونی آموزش برشمرد و اضافه کرد: در سال ۹۱، ۲۵۰۰ مؤسسه آموزش عالی در کشور داشتیم، باید برنامه ریزان آموزش عالی به نهادهای علمی برای یافتن چاره مناسب رجوع کنند.
به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا، «سمینار یک روزه علوم پایه، اهمیت، نقش، چالش ها و فرصت ها» به مناسبت سال بین المللی علوم پایه، با اهداف اطلاع رسانی عمومی در رابطه با اهمیت، نقش و جایگاه علوم پایه، جلب توجه صنعت و جامعه به اهمیت، نقش و جایگاه علوم پایه، یادآوری اهمیت و ظرفیت علوم پایه به مسؤلان و سیاستگذاران کشور، جلب نظر بخش خصوصی به علوم پایه و معرفی توانایی ها و ظرفیت های دانشگاه تهران در علوم پایه امروز دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در سالن دهشور دانشکدگان علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد.




منبع:

1401/12/16
14:04:37
0.0 / 5
382
تگهای خبر: آموزش , فناوری , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
سی دس دریا