سی دی دریا

انتقاد معاون علمی رئیس جمهور از به کارگیری تنها ۱۰ درصد بانوان دانشگاهی در کشور

انتقاد معاون علمی رئیس جمهور از به کارگیری تنها ۱۰ درصد بانوان دانشگاهی در کشور

سی دی دریا: به گزارش سی دی دریا، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تکیه بر این که اعتقادی به یکسانی زن و مرد ندارم، مسئولیت های بانوان در جامعه را بیشتر همراه با موانع دانست و اظهار داشت: امروزه حدود ۶۰ درصد جمعیت دانشگاه های برتر کشور را بانوان می سازند اما تنها ۱۰ درصد آنها به کار گرفته می شوند که این یک ضعف بزرگ است.


به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا، دکتر روح الله دهقانی در نشست هم اندیشی و هم افزایی با بانوان کارآفرین شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناوری با تکیه بر این که اعتقادی به یکسانی زن و مرد ندارم، اضافه کرد: از نظر من بانوان و زنان در برابر مردان مأموریت ها و مسئولیت های بیشتری در جامعه بر عهده دارند و یک زن برای فعالیت در جامعه با مشکلات و موانع بیشتری مواجه می باشد.
وی افزود: اگر به زنان توجه ویژه تری داریم به علت ضعیف بودن آنها نیست بلکه معتقدیم که بانوان ارزشمندترند و در زمینه کارآفرینی موفق تر و بهتر عمل می کنند؛ چون که بانوان ذاتا آفریننده و زاینده اند بنابراین بهتر می توانند کارآفرینی و از آن مراقبت کنند. البته نباید از ارتباطات اجتماعی موثرتر، دلسوزی و تیم سازی بهتر بانوان هم غافل بود.
دهقانی با اشاره به اینکه بر طبق این علل معتقدم زنان در عرصه کارآفرینی سرآمدتر هستند، تصریح کرد: امروزه حدود ۶۰ درصد جمعیت دانشگاه های برتر کشور را بانوان می سازند اما تنها ۱۰ درصد آنها به کار گرفته می شوند که این یک ضعف بزرگ است و باید بر روی این قشر پرارزش سرمایه گذاری ویژه تری صورت گیرد و آنها را ارج نهیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، یکی از دغدغه های مطرح شده از طرف بانوان حاضر در این نشست را رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی عنوان نمود و خاطرنشان کرد: در دومین جلسه شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان این مورد به تصویب رسید که تا جایی که نیاز کشور با حضور و توان بخش خصوصی رفع می شود، بخش دولتی ورود نخواهد کرد.
دهقانی با تکیه بر این که بر طبق این مصوبه تأمین نیازهای کشور به زیست بوم نوآوری و کارآفرینی سپرده شده است، اظهار نمود: در این نشست همینطور قانون منع رقابت بخش خصوصی و دولتی مورد تاکید و تصویب قرار گرفت و این امر بعنوان یک ابزار پرارزش برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناوری به حساب می آید.
وی ادامه داد: ازاین رو شما بانوان برای بهره گیری درست از این قانون تلاش کنید تا استانداردها و کیفیت محصولات خویش را حفظ کنید.
دهقانی به قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره نمود و از این قانون بعنوان قانون بسیار مترقی یاد کرد که نمونه آن در کشورهای بسیار کمی وجود دارد خطاب به بانوان حاضر در این جلسه اظهار داشت: به شما سفارش می کنم حتما این قانون را یک مرتبه مطالعه کنید؛ چون که معتقدم اگر این قانون به شکل کامل اجرایی شود ما به یک مدل اقتصادی خواهیم رسید.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه قانون جهش تولید دانش بنیان در حوزه اعتبار مالیاتی و سرمایه گذاری مالیاتی ظرفیت های بالایی دارد، تصریح کرد: در این قانون مصوب شده که شرکتهای دانش بنیان می توانند هزینه مالیاتی خویش را صرف تحقیق و توسعه کنند و این یک فرصت ویژه برای شما به حساب می آید.
دهقانی فیروز آبادی افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی از ۳ هزار میلیارد تومان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را هم نوید دیگری برای اکوسیستم نوآوری کشور دانست و اظهار داشت: همه این اتفاقات ناشی از نگاه خاص و توام با حساسیت مقام معظم رهبری به حوزه عام و فناوری است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حوزه علم و فناوری را یکی از معدود عرصه هایی عنوان نمود که همه طیف ها و گروه ها بر آن اتفاق نظر دارند و افزود: ازاین رو تلاش ها به سمت و سوی رفع موانع و تسهیل توسعه علمی کشور سوق یافته است.
دهقانی افزود: بر این اساس دو مأموریت برای فعالان حوزه زیست بوم فناوری و نوآوری تعریف می شود؛ یکی این که برای توسعه فعالیتهای خود تلاش کنند و دوم این که چون پیشقراول حوزه علمی و فناوری هستند، فضا را برای فعالیت نسل آینده در این حوزه فراهم کنند؛ چون شما با تحمل خیلی از کمبودها و سختی ها؛ مسیر را برای آیندگان هموار می کنید و این نقش بسیار پرارزش و بزرگی است.
وی افزود: یکی از گلایه های شما عدم یکپارچگی نهادهای عرضه دهنده خدمات به شرکتهای دانش بنیان بود که معاونت علمی در تلاش است تا یک سامانه یکپارچه، شفاف و هدفمند از خدمات را طراحی کند تا مخاطبان خویش را از این سردرگمی و دریافت خدمات پراکنده رها کند.
به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا، در جریان برگزاری نشست هم اندیشی و هم افزایی با بانوان کارآفرین شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناوری که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، ۲۰ نفر از بانوان فعال در زیست بوم فناوری و نوآوری در عرصه مختلفی چون هوش مصنوعی، بزیست فناوری، مد و پوشاک، صنایع خلاق، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات پزشکی، صنایع انفورماتیک، کشاورزی، صنایع دفاعی و نظامی و غیره حضور داشتند و غدغه ها، چالش ها و مشکلات پیش روی فعالیت بانوان و شرکتهای دانش بنیان در کشور مطرح نمودند.




منبع:

1401/10/23
14:17:44
0.0 / 5
443
تگهای خبر: ارتباطات , تجهیزات , خدمات , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
لینک دوستان سی دی دریا
سی دس دریا