سی دی دریا

پروژه های دانشجویان برای رفع نیازهای کشور هدایت می شوند

پروژه های دانشجویان برای رفع نیازهای کشور هدایت می شوند

سی دی دریا: به گزارش سی دی دریا، سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: با برگزاری رویدادهای مسئله محور «شروع»، هدایت تحصیلی پروژه ها و رساله ها برای رفع نیازها و چالش های کشور صورت می گیرد.


به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا، ذوالفقاری ضمن اشاره به این که برگزاری رویداد مسئله محور شروع، با هدف هدایت تحصیلی پروژه ها و رساله ها برای رفع نیازها و چالش های کشور صورت می گیرد، اضافه کرد: در این طرح، دانشجوها و اساتیدی که دلشان برای پیشرفت کشور می تپد، فرصتی پیدا می کنند که در کشورشان نیازهای واقعی را برطرف کنند و در کنار آن توانمندی و دانش خویش را هم ارتقاء دهند.
وی ضمن اشاره به رویداد مسئله محور شروع، اظهار داشت: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور نیاز داریم که دانشگاه ها به تسریع توسعه فناوری در کشور کمک کنند و بعد از تجربه های فراوان به این نتیجه رسیدیم که بعضی از مسائل کشور در دانشگاه ها به خوبی تعریف نمی شود و دانشگاه ها به سمت حل مسائل اساسی و کلیدی کشور هدایت نمی شوند.
از مهم ترین اهداف رویداد شروع تیم سازی است
ذوالفقاری افزود: رویداد مسئله محور شروع دو هدف پرارزش دارد؛ نخست این که در جریان این رویداد، جامعه دانشگاهی با مسائل کشور آشنا می شوند. دومین هدف این رویداد، تیم سازی است. افراد در این رویداد کار تیمی با هدف مشخص را تمرین می کنند و فرا می گیرند و بعد از آن هم اگر راغب به ادامه همکاری باشند، حتی اگر طرح شان موفق نشد، باز هم بعنوان فرد مؤثر در رفع چالش ها، در تیم های دیگر‎ از آنها کمک می گیریم.
سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی با تکیه بر این که به صورت کلی این طرح در جهت هدایت تحصیلی دانشجوها در جهت پیشبرد اهداف کشور اجرا می شود، اظهار داشت: مهم ترین هدف از برگزاری رویداد مسئله محور شروع، اینست که دانشجوها در پروژه ها و رساله های خود با حل مسائل واقعی کشور آشنا گردند و حل مساله واقعی را تمرین کنند. همینطور با برگزاری چنین رویدادی منابع حمایتی معاونت علمی ریاست جمهوری به صورت هدایت شده و هدفمندتر جهت حل مسائل کشور تخصیص پیدا می کند.
ذوالفقاری ضمن اشاره به این که تابحال رویداد شروع در ۳ دانشگاه برگزار شده است، اظهار داشت: در این ۳ دانشگاهی که رویداد اجرا شده، بازخوردها خوب بوده است و ازاین رو در نظر داریم که این طرح را به دانشگاه های سراسر کشور که علاقمند به اجرای آن هستند، تسری دهیم.
وی با تاکید به این که رویداد مسئله محور شروع نسبت به طرح های گذشته معاونت اهداف متفاوت و جدیدی را دنبال می کند، به کانون های هماهنگی ارتباط دانشگاه با صنعت اشاره نمود و اضافه کرد: در کانون های ارتباط دانشگاه با صنعت، یک پروژه در صنعت از راه یک استاد یا عضو هیات علمی به دانشگاه ارجاع می شود و از این طریق استاد با کمک دانشجوهای خود برای رفع مشکل تلاش می کند. اما در رویداد شروع، یک پروژه تعریف شده و سپس به اجزای کوچکی خرد می شود. مبحث برای تمامی اعضا همچون دانشجو و استادها مطرح می شود و هر کسی از دید خود به مبحث نگاه می کند. در این رویداد امکان دارد موضوعی بین رشته ای یا چند رشته ای بوده و احتیاج به فعالیت چندین گروه روی مبحث باشد.
رویداد مسئله محور شروع برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار شده است
ذوالفقاری ضمن اشاره به این که اغلب فعالیتهای معاونت علمی از راه برون سپاری صورت می گیرد، اظهار داشت: این رویداد هم توسط بخش خصوصی و منتورهای جوان و با تجربه برگزار می گردد. در این رویداد، مجموعه هایی متشکل از جامعه دانشجویان و اساتید که بیرون از دانشگاه دارای شرکت مرتبط هستند یا تجربه های مشابه دارند و به طریقی می توانند نیازهای صنایع را شناسایی کنند، متولی ایجاد یک سری از رویدادها و تشکیل جمع هایی می شوند که افراد در آنها مسائل واقعی کشور را به اشتراک می گذارند.
سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی اظهار داشت: هم اکنون ۲ مجموعه از بخش خصوصی دانش بنیان برای برگزاری این رویداد انتخاب شده که در صورت علاقه مند و حائز شرایط بودن مجموعه های بیشتر، امکان افزایش مجموعه ها حتی به ۱۰ مجموعه همکار را هم داریم.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، رویداد مسئله محور شروع، رویدادی دانشگاهی است که با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار می شود، هدف از این رویداد کمک گرفتن از جامعه دانشگاهی جهت یافتن چاره مناسب برای مسائل و مشکلات واقعی کشور است. همینطور این رویداد در نظر دارد با توسعه فعالیت­های خود به نقش آفرینی دانشگاه ­ها و دانشجویان در تحقق اقتصاد دانش بنیان کشور کمک نماید.




منبع:

1401/10/20
15:45:21
0.0 / 5
408
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
سی دس دریا