مشاهده مهمانی از عصر یخبندان در آسمان سال ۲۰۲۳

سی دی دریا: ستاره شناسان می گویند، دنباله داری به نامC/2022 E3 (ZTF) که از 50 هزار سال پیش در عصر یخبندان تا حالا دیده نشده است، در اوایل سال 2023 باردیگر در آسمان ما قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش سی دی دریا به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، دنباله داری که آخرین بار در عصر یخبندان در آسمان شب زمین ظاهر شد، به زودی در فوریه ۲۰۲۳ باردیگر خودنمایی خواهدنمود.
این دنباله دارC/۲۰۲۲ E۳ (ZTF) نام دارد و هر ۵۰ هزار سال یک دفعه به دور خورشید می گردد و حالا در تاریخ اول فوریه ۲۰۲۳(۱۲ بهمن ۱۴۰۱) از فاصله ۴۲ میلیون کیلومتری(۲۶ میلیون مایلی) زمین عبور خواهدنمود.
این دنباله دار همین طور می تواند در اواسط تا اواخر ژانویه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد. این دنباله دار را می توان با بهره گیری از دوربین های دوچشمی و تلسکوپ های سطح پایین در زمانی که آسمان صاف است، مشاهده کرد.
یک گیسوی سبزآبی با یک دُم طلایی
ستاره شناسانی که دنباله دار E۳ را ردیابی کرده اند، ادعا می کنند که این دنباله دار دارای گیسو یا کُمای سبز-آبی و یک دنباله یا دُم طلایی است.
گیسو یا کُما(Coma) نام پوشش ابرمانندی در اطراف هسته یک دنباله دار است. گیسو زمانی تشکیل و دیده می شود که دنباله دار از نزدیکی خورشید در مدار بیضی شکل بسیار کشیده خود عبور می کند. این هاله دربرگیرنده هسته، با گرم شدن بخش هایی از هسته دنباله دار تصعید می شود. پدید آمدن این حالت در یک دنباله دار ظاهر آنرا از دیدگاه تلسکوپ های مشاهده کننده کدر(فازی) می کند و آنرا از ستاره های واقعی متمایز می سازد. گیسو بطور کلی از یخ و غبار دنباله دار تولید شده است. آب به طور معمول بیشترین و تا ۹۰ درصد از مواد فرّاری است که از هسته دنباله دار به بیرون فوران می کند.
دنباله دار E۳ برای نخستین بار توسط اخترشناسانی به نام برایس بولین و فرانک ماسی در نقشه برداری آسمانی Zwicky Transient Facility (ZTF) در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۲ کشف شد و از آن زمان توسط ستاره شناسان ناسا ردیابی و عکاسی می شود.
ناسا می گوید: از آن زمان، این دنباله دار جدید و دارای دوره طولانی بطور قابل توجهی درخشیده است و الان در آسمان های قبل از طلوع بر روی صورت فلکی تاج شمالی درحال عبور است. بااینکه هنوز برای مشاهده بدون تلسکوپ خیلی کم نور است، اما این تصویر تلسکوپی خوب از ۱۹ دسامبر(عکس خبر)، گیسوی سبزآبی این دنباله دار، دنباله گرد و غباری پهن اما کوتاه آن و همین طور دُم یونی کم نور طولانی آنرا نشان میدهد که در یک میدان دید گسترده ۲.۵ درجه ای کشیده شده است.
ناسا در ادامه آورده است: این دنباله دار در سفری در درون منظومه شمسی در تاریخ ۱۲ ژانویه در حضیض خود(نزدیکترین فاصله به خورشید) قرار خواهد گرفت و در تاریخ ۱ فوریه در نزدیکترین فاصله خود با سیاره ما خواهد بود. روشنایی دنباله دارها بسیار غیر قابل پیش بینی است، اما در آن زمان دنباله دارC/۲۰۲۲ E۳ (ZTF) فقط در آسمان صاف شب با چشم قابل مشاهده بود.
گفتنی ست که قدر ظاهری این دنباله دار بعد از کشف، ۱۷.۳ بود و حدود ۴.۳ AU(۶۴۰ میلیون کیلومتر) از خورشید فاصله داشت.
روشن کردن آسمان
این نخستین دنباله داری خواهد بود که از زمان عبور دنباله دار NEOWISE در تابستان ۲۰۲۰، آسمان زمین را روشن می کند. دنباله دار NEOWISE درخشان ترین دنباله دار قابل مشاهده از نیم کره شمالی از زمان عبور دنباله دار هیل-باپ(Hale-Bopp) در سال ۱۹۹۵ بشمار می رود.
شاید بتوان گفت دنباله دار هیل-باپ را بیش از هر دنباله دار دیگری در قرن بیستم رصد کردند و برای دهه ها، یکی از روشن ترین دنباله دارهای دیده شده بود. این دنباله دار در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۵ بطور مستقل توسط دو ستاره شناس به اسامی آلن هیل در نیو مکزیکو و توماس باپ در آریزونا کشف شد. این جرم آسمانی به مدت ۱۸ ماه حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل رؤیت بود.
حالا هر کسی که مایل به دیدن دنباله دار E۳ است، باید یک نقطه تاریک با آسمانی صاف را انتخاب نماید و نیم ساعت به خود زمان دهد تا چشم هایش با تاریکی سازگار شوند.
اپلیکیشن ها و وب سایت های تخصصی مانند Star Chart، Sky Safari و SkyView نیز می توانند به ردیابی موقعیت این دنباله دار در آسمان به شما کمک کنند.
ستاره شناسان می گویند دنباله دارها ذاتا اجرامی بسیار غیر قابل پیش بینی هستند، برای اینکه روشنایی آنها به پراکندگی نور خورشید از ذرات غبار در گیسو و دم آنها بستگی دارد. این غبار پیوسته از هسته دنباله دار دور می شود و چگالی آن در هر زمان خاص با سرعت تصعید یخ در هسته دنباله دار کنترل می شود، برای اینکه توسط پرتوهای خورشید گرم می شود. همین طور بستگی به مقدار گرد و غباری دارد که با آن یخ مخلوط شده است. پیش بینی این از قبل بسیار دشوار است و می تواند حتی بین عبورها و ظهورهای متوالی یک دنباله دار بسیار متغیر باشد.

1401/10/12