سی دی دریا
مدیر پروژه خبر داد؛

امکان بهره برداری از هواپیمای 72 نفره با موتور جت توربوفن

امکان بهره برداری از هواپیمای 72 نفره با موتور جت توربوفن

به گزارش سی دی دریا، مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره اظهار داشت: این هواپیما با موتور جت توربوفن بعنوان نخستین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.


به گزارش سی دی دریا به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم بازدید دکتر فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر دهقانی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر دکتر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی، دکتر منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پروژه اظهار داشت: در چارچوب برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی که به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد تعداد کل ناوگان هواپیمایی مورد نیاز کشور، حجم بازار و اطلاعاتی از این قبیل نسبت به الگوی متوسط دنیا و روند موجود احصا شد. وی با اشاره به اینکه بر مبنای اطلاعات بدست آمده بر پایه الگوی متوسط دنیا، کشور ما در سال ۱۴۱۰ دست کم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد، اظهار داشت: در واقع نیاز کشور به ۸۸ فروند هواپیما در کلاس ۲۰-۱۰۰ صندلی، ۱۸۳ فروند در کلاس ۱۰۰-۲۱۰ صندلی و۹۵ هواپیما در کلاس بیشتر از ۲۱۰ صندلی تا سال ۱۴۱۰ پیشبینی شده است. مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به حجم ارزش این بازار اظهار داشت: اگر این تعداد هواپیما را مستقیم از کارخانه سازنده تهیه نماییم مبلغی بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار لازم است که از لحاظ ناوگان به متوسط دنیا برسیم. اگر بنا به تهیه هواپیمای دست دوم با متوسط سن ۵ ساله باشد به ۱۶.۷ میلیارد دلار، ۱۰ ساله، ۱۰.۹ میلیارد دلار و ۱۵ ساله ۴.۳ میلیارد دلار نیاز است. وی افزود: اگر درصدد استفاده از هواپیماهای ۱۵ ساله باشیم عمر متوسط ناوگان کشورمان سال به سال بدتر خواهد شد ازاین رو باید روی هواپیماهای جدید، ۵ ساله و حداکثر ۱۰ ساله تمرکز نماییم. برای خرید این ناوگان حداقل به ۱۱ میلیارد دلار نیاز داریم تا به وضعیت متوسط دنیا برسیم. مجری طرح تصریح کرد: تعمیر و نگهداری در بازه ۱۰ ساله ۵ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و ارزش این بازار در حوزه آموزش تا تحقیق و توسعه یک میلیارد دلار است. مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: این ۳۶۶ فروند هواپیما اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را در شرکتهای هواپیمایی، هوانوردی و... بوجود می آورد. به نقل از ایشان، این یکی از پیشرانهای اقتصاد در کشور است؛ خصوصا گردشگری که متاثر از حمل و نقل هوایی بوده و اگر این بتواند توسعه یابد گردشگری را شکوفا خواهد نمود. وی افزود: طی ۴۰ سال قبل که گرفتار تحریم ها خصوصا در بخش هوانوردی بوده ایم، زیرساخت توسعه و دستیابی به فناوری ها یک مبحث کلیدی است. در واقع از میان مولفه های مختلف صنعت هوانوردی که شامل فرودگاه، ناوگان و نیروی انسانی متخصص می باشد، کشور ما در حوزه ناوگان وضعیت خوبی ندارد اما در حوزه فرودگاهی و نیروی انسانی وضعیت نسبتا خوبی داریم. مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: به نظر می آید در صورت تحقق هر سناریو چه تحریم باقی بماند و چه تمام شود باید به دنبال فناوری های کلیدی این صنعت برویم چونکه این راه مطمئنی است که می توانیم منافع ملی را از راه آن تأمین نماییم. وی ادامه داد: کشورهای مختلف راههای مختلفی برای کسب سهم حداکثری از بازار ناوگان هوایی خودشان داشته اند همچون با ورود به طراحی و ساخت بومی، طراحی و ساخت مشترک، ورود در زنجیره طراحی قطعات و سیستم ها، تسلط بر چرخه نگهداری و تعمیر و ورود به بازار تحقیق و توسعه در این راه گام برداشته اند. وی ضمن اشاره به فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه هوافضا اظهار داشت: این دانشگاه نخستین دانشکده هوافضا در کشور را در سال ۱۳۶۶ تاسیس کرد و نخستین دوره های تحصیلی تکمیلی این رشته هم در این دانشگاه آغاز شد. مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: در سال ۱۳۸۹ همکاری دراز مدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سازمان صنایع هوایی برای طراحی و توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای مسافری شکل گرفت که از سال ۱۳۹۰ به صورت طرح کلان توسعه فناوری کلیدی هواپیمای ۱۰۰-۱۵۰ نفره به تایید شورای عالی عتف رسید. وی با اشاره به اینکه این طرح کلان با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه علم وصنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس شکل گرفت، اظهار داشت: ابعاد و پیچیدگی فناوری این هواپیما را می توان با نیروگاه اتمی بوشهر مقایسه کرد. وی با اشاره به اینکه یک ساختار و شبکه توسعه فناوری در این طرح بوجود آمده که با گره زدن تجربیات صنعت و دانشگاه تحول بزرگی در طراحی هواپیمای غیر نظامی را بوجود آورده است، اظهار داشت: این تجربه فرصت مشارکت در شبکه بین المللی طراحی، ساخت و تولید هواپیما را برای کشور به ارمغان میاورد. همینطور امکان مشارکت در طراحی و ساخت قطعات و سیستمها و بومی سازی آنها در خریدهای بزرگ به وجود آمده است. وی اظهار داشت: حالا هواپیمای ایران ۱۴۰ تنها پلت فرم هواپیمای مسافری موجود کشور بوده و هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن بعنوان نخستین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.


منبع:

1401/07/15
15:05:46
0.0 / 5
227
تگهای خبر: آموزش , خرید , سازنده , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
سی دس دریا