سی دی دریا
توسط محققان كشور انجام شد؛

پایش سطح آب تالاب ها

پایش سطح آب تالاب ها

سی دی دریا: پژوهشگران یک تیم استارت آپی موفق شدند با بهره گیری از فناوری سنجش از دور، به پایش سطح آبی تالاب ها از 20 سال قبل تا آینده، بمنظور جلوگیری از وقوع ریزگردها بپردازند.



محمد جعفری عضو هیئت مدیره شتابدهنده در زمینه سنجش از دور به خبرنگار مهر گفت: یکی از پروژه هایی که در این شتابدهنده مورد حمایت قرار دادیم در زمینه صیانت از محیط زیست و برنامه پایشی تالاب هاست.
وی با اعلان اینکه این طرح توسط ۷ تا ۸ استارت آپ به نتیجه رسیده، اظهار داشت: طراحی سیستمی که بتواند گذشته، حال و آینده تالاب ها را از نظر سطح آبی پایش کند توسط استارت آپ های مورد حمایت این شتابدهنده محقق شد.
جعفری با اعلان اینکه این سیستم به پایش سطح آبی گسترده تالاب ها می پردازد، اظهار داشت: این طرح با هدف حفظ حق آبه و بررسی میزان سطوح آبی تالاب ها اجرائی شده است.
وی با اعلان اینکه هم اکنون این تیم به سازمان صیانت از محیط زیست خدمات ارائه می کند، بیان کرد: این سیستم طراحی شده با بهره گیری از داده های ماهواره ای و هوایی در قالب سامانه های مکانی اطلاعات مربوط به تالاب ها را نشان میدهد.
عضو هیئت مدیره شتابدهنده در زمینه سنجش از دور اضافه کرد: از نظر تکنولوژیکی این طرح سطح بالایی دارد و تلفیقی از فناوری های پیشرفته هوایی، فضایی و هوش مصنوعی است.
جعفری اشاره کرد: در این طرح اپلیکیشنی طراحی شده که اطلاعات تالاب ها را با عکسبرداری هوایی جمع آوری می کند و وضعیت یک تالاب را از ۲۰ سال قبل تا آینده بصورت منطقه ای مشخص می کند.
وی با تاکید بر این که با مشخص شدن میزان سطوح آبی تالاب ها می توان خشک شدن آنها را به سازمان صیانت از محیط زیست برمبنای مستندات علمی اطلاع داد، اظهار داشت: در این صورت سازمان صیانت از محیط زیست، می تواند بر اساس این مستندات، از وزارت نیرو درخواست تامین آب کند.
عضو هیئت مدیره شتابدهنده با تاکید بر این که تالاب ها در منطقه ای نقش اقتصادی برای مردم آن منطقه دارند، اظهار داشت: تالاب ها نقش مهمی در عدم بروز ریزگردها، نگهداری دام و طیور منطقه، درآمدزایی برای بومیان و … دارند که اگر بموقع خشک شدن این تالاب ها پیش بینی نشود ریزگردها به وجود می آیند و زندگی اهالی آن منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی اشاره کرد: خشکی تالاب ها تاثیر زیادی در مناطق محدوده خودشان دارند؛ بعنوان مثال خشک شدن تالاب هامون منجر به وقوع ریزگردها می شود و وقوع مشکلات وسیع در منطقه را شاهد خواهیم بود.
به گفته جعفری، با بهره گیری از این سیستم طراحی شده می توان خشک شدن سطوح آبی خصوصاً تالاب ها را پیش بینی نمود و هشدار داد.
وی اظهار داشت: تا حالا تالاب های «میانکاله»، «انزلی»، «گمیشان»، «هورالعظیم» و «شادگان» را مورد بررسی قرار دادیم، برخی نیز در دست بررسی هستند. همین طور بنا داریم سطح آبی تالاب هامون، دریاچه ارومیه و سایر سواحل کشور را با نظارت سازمان صیانت از محیط زیست بررسی نماییم.
جعفری با تاکید بر ضرورت پایش سطحی این آب ها اظهار داشت: اگر این موضوعات به خوبی اطلاع رسانی نشود شرایط اقتصادی و آب و هوایی مردم آن منطقه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
عضو هیئت مدیره شتابدهنده حوزه سنجش از دور اظهار داشت: برای نخستین بار است که الفبای چالشهای هوایی و ماهواره ای برای سطوح آبی بصورت یک سرویس ارائه می شود و اطلاعاتی را در اختیار دستگاهها قرار می دهد.
وی درباب این پروژه سیستمی که با نظارت سازمان محیط زیست طراحی شده است، اظهار داشت: این طرح در امتداد صیانت از محیط زیست است.


منبع:

1401/02/30
14:35:34
0.0 / 5
598
تگهای خبر: اپلیكیشن , خدمات , دستگاه , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
سی دس دریا