سی دی دریا
برای رصد محیط و انبارگردانی؛

استفاده گمرک از پرنده های بدون سرنشین ایرانی

استفاده گمرک از پرنده های بدون سرنشین ایرانی

به گزارش سی دی دریا محققان یک شرکت دانش بنیان پرنده های بدون سرنشینی طراحی کردند که در گمرک کشور برای رصد، قابل استفاده می باشد.



به گزارش سی دی دریا به نقل از معاونت علمی و فناوری، میثم میرزایی فرد مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در مورد سیستم هوشمند نظارت بر تجارت خارجی گمرک با بهره گیری از پرنده های بدون سرنشین اظهار داشت: این طرح شامل پرنده بدون سرنشین در محیط های گمرکی است که کار تصویربرداری و نقشه برداری را انجام می دهد تا اگر کانتینری زیاد و کم شد، این اطلاعات ثبت گردد.
وی اضافه کرد: این اقدام هم اکنون توسط نیروی انسانی ثبت می شود و بر طبق این جمع شماری ها، گزارش شماری می شود که گاها با حقیقت موجود در گمرک هم خوانی ندارد.
به گفته وی، یکی از مهم ترین وظایفی که این پرنده ها به عهده دارند، مقوله انبارگردانی است. انبارگردانی های سنتی توسط نیروی انسانی صورت می گیرد که هم هزینه بر است، هم دقت آن پائین است و هم امکان مفسده در آن وجود دارد.
میرزایی اضافه کرد: از راه این پرنده ها، روش اسکن محوطه، ممکن می شود. در این روش، جای هر کانتینر مشخص شده و اطلاعات، با سیستم تطبیق داده می شوند. این روش با حذف ارزیاب، عملیات بررسی و انبارگردانی را انجام می دهد.
وی اشاره کرد: مأموریت دوم این پرنده، در رصد محتویات کانتینرها خلاصه می شود. در گمرک ها فرآیندی معمول است که طی آن، کانتینرها را تخلیه و بار را بررسی می کنند. در این روش، بار ابتدا تخلیه و باردیگر بارگیری می شود که این جریان، کار پرهزینه ای است و ضمن تلف کردن زمان زیاد، نیروهای بسیاری را به کار می گیرد تا گمرک متوجه شود که تا انتهای بار کانتینر، یکدست است.
مدیر شرکت اظهار داشت: برای این روش سنتی، پرنده های هوشمند که با ابعاد کوچکتری طراحی شده اند، به داخل کانتینر رفته و تا انتهای آنرا با اشعه ایکس ری رصد کرده و آنرا با اطلاعات گمرک تطبیق می دهند؛ بدون این که بار کانتینر تخلیه شود.
وی اظهار داشت: مأموریت سومی که برای این پرنده ها تعریف شده، بدرقه نام دارد. در گمرک، برخی کالاها مانند گوشت، وقتی فاسد می شوند، تنها برای مصرف انسانی ضرر دارند ازاین رو، آن بار را به مراکزی هم چون باغ وحش ها هدایت می کنند. به این ترتیب، آن کانتینر پلمب شده و با یک مامور از سوی گمرک، تا مکان مورد نظر که می تواند باغ وحش باشد، بدرقه می شود.
برای این روش، پرنده ها در چارچوب اسکادران، بار را بدرقه کرده و تا محل مورد نظر هدایت می کنند. پرنده ها که تعدادشان به ۴ تا ۵ مورد می رسد، شماره پلاک و کانتینر را به صورت هوشمند خوانده و با ارسال تصاویر آنلاین به مرکز، آنرا تا مقصد همراهی می کنند.
وی اضافه کرد: در این سه مأموریت، پروازها به صورت اسکادرانی و در چارچوب ۴ تا ۵ پرنده صورت می گیرد که یکی از این پرنده ها، مادر و بزرگ تر از سایر پرنده ها است و به صورت هیبریدی و برقی فعالیت می کند. مابقی پرنده ها که کوچک تر هستند و با باتری کار می کنند، گزارش های خویش را به پرنده مادر مخابره می کنند.
میرزایی با اعلان اینکه از مزیت های کار با این پرنده ها آن است که با آموزش ۱ نفر در مرکز کنترل، سیستم اجرای این پرنده ها به انجام می رسد که این امکان، هزینه های اجرایی مأموریت ها را بسیار پائین می آورد، اظهار داشت: ضمن این که هر یک اسکادران، معادل ۳۰ نیروی ارزیاب محاسبه می شود که به صورت فیزیکی مأموریت های محوله را به انجام می رسانند.
وی تصریح کرد: الان گمرک ایران، دو اسکادران ۵ پرنده را از این شرکت تحویل گرفته و پرنده ها الان مشغول انجام مأموریت های محوله هستند.
میرزایی اظهار داشت: قیمت نمونه خارجی این پرنده ها، تا ۲ سال پیش، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود اما قیمت تمام شده پرنده ایرانی که قابلیت رقابت با آن نمونه های خارجی را داشته و در بعضی موارد، پیشتاز نمونه های خارجی است، برای سال جاری ۳۵۰ میلیون تومان است.

1400/09/30
22:29:12
0.0 / 5
795
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سی دس دریا