سی دی دریا
رصد مركز مانیتورینگ شبكه ارتباطی كشور؛

گزارش خرابی باتری آنتن های شبكه موبایل منتشر گردید

گزارش خرابی باتری آنتن های شبكه موبایل منتشر گردید

به دنبال قطعی مختلف شبکه برق سراسری و از دسترس خارج شدن همزمان موبایل و اینترنت، وزارت ارتباطات گزارشی از وضعیت پایداری باتری های پشتیبان سایت های تلفن همراه منتشر نمود.


به گزارش سی دی دریا به نقل از مهر، قطعی های اخیر در شبکه سراسری برق بدون اعلام قبلی، چالش جدی در حوزه پایداری شبکه ارتباطی کشور و پایداری باتری پشتیبان سایت های موبایل بوجود آورده و سبب عدم عرضه سرویس مناسب به مشترکان شده است. به همین علت این سوال مطرح می شود که وضعیت باتری پشتیبان سایت های موبایل چگونه است که امکان پشتیبانی در صورت قطعی چندساعته شبکه برق را ندارند. ازاین رو مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی کشور در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان رگولاتوری گزارش آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت های اپراتورها را منتشر نمود. این پایش نشان داده است که تقریباً نیمی از سایت های تلفن همراه در کشور فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند. این گزارش که در ارتباط با سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان ۱۱۹۷ سایت در ۹ ماه اخیر می شود توسط وزیر ارتباطات به اشتراک گذاشته شده است. بررسی رگولاتوری نشان داده است که از این تعداد سایت، ۵۷۶ سایت در وضعیت «فاقد باتری پشتیبان» و یا «دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب» قرار دارند. گزارشی از خرابی باتری پشتیبان دکل های موبایل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این گزارش اعلام نموده که دستورالعمل پایش سنجش زمان تاب آوری منابع تغذیه پشتیبان مراکز حساس و سایت های اپراتورهای مخابراتی را تهیه و تدوین و ابلاغ کرده است. مطابق استانداردهای جهانی پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتورهای سیار بسته به نوع سایت، تکنولوژی و سیاست مدیریت انرژی (Power Saving Mode) برای هر سایت، در شرایط ایده آل بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت است. ازاین رو بررسی و تحلیل گزارشات و بازدیدهای انجام شده در جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتور «همراه اول» نشان داده است که از ۵۵۳ سایت بازدید شده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. بررسی و تحلیل گزارشات بازدیدهای انجام شده از ۳۹۷ سایت بازدید شده اپراتور «ایرانسل» هم از ۲۰۳ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۱۹۴ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب حکایت دارد. در همین حال این بررسی و تحلیل گزارش در مورد سایت های «رایتل» هم از آن حکایت می کند که از ۱۹۹ سایت بازدید شده ۱۳۴ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. بررسی وضعیت آنتن های اپراتور «های وب» هم از میان ۴۸ سایت بازدید شده نشان داده است که ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. با عنایت به آمار و اطلاعات، بیشترین خرابی باتری های پشتیبان به ترتیب در استانهای زیر پوشش منطقه جنوب رگولاتوری (استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه جنوب شرق (استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس) و شمال غرب (استان های زنجان، قزوین و گیلان) است. رگولاتوری از پیگیری از اپراتورهای تلفن همراه جهت رفع خرابی و یا جایگزینی باتری های پشتیبان سایت ها اطلاع داد و اعلام نمود که از ۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تابحال نسبت به رفع مشکل ۱۱۲ سایت اقدام شده و رفع خرابی سایر سایت ها هم درحال پیگیری است. در این گزارش ضمن اشاره به انجام بازدید جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های DSLAM شرکت مخابرات ایران هم گفته شده که از بازدید ۱۳۲ تجهیز در این شبکه، ۶۵ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب، ۴۳ مرکز فاقد باتری پشتیبان و ۲۴ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. درخواست رگولاتوری از شرکت توانیر برای اعلام برنامه زمانبندی قطعی برق رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته که برای برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه توسط اپراتورهای تلفن همراه از راه مدیریت تخصیص بهینه منابع پشتیبان نیروی تغذیه برق برای سایت های کل کشور، برنامه زمان بندی قطعی برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی اعلام گردد. چون که هنگامی که باتری درحال شارژ شدن است اگر برق ورودی قطع شود عمر مفید باتری کاسته می شود و تعداد charge and discharge cycle کاسته می شود که این مورد منجر به عدم عرضه سرویس مناسب در حوزه تلفن همراه به مشترکین می شود. رگولاتوری با تکیه بر تأثیرگذاری قطعی های گسترده برق روی شاخص دسترس پذیری ( Availability) نسل های مختلف شبکه، وضعیت شاخص Availability اپراتورها را هم منتشر نموده است. بررسی ها نشان داده است که در شبکه ارتباطات سیار، با شروع قطعی ها در هر روز شاخص Availability پس از اتمام شارژ باتری های پشتیبان سایت ها در هر استان کاهش یافته و بعد از اتصال مجدد برق، مجدداً این شاخص افزایش می یابد. این رفتار که به دنبال قطعی های مکرر و مختلف در هر روز طی یک هفته گذشته ایجاد شده، منجر به کاهش میانگین شاخص Availability اپراتور همراه اول در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای گلستان، ایلام، کردستان و سیستان طی یک هفته گذشته و پس از قطعی های مکرر برق دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است. وضعیت گراف شاخص Availability شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هم از تاثیر واضح قطعی های مکرر و مختلف برق روی مقدار این شاخص حکایت دارد. به نحوی که تغییرات صورت گرفته در مقدار این شاخص منجر به کاهش میانگین آن در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای البرز و مرکزی طی یک هفته گذشته مقادیر بسیار پایینی را نشان داده است که حاکی از وضعیت نامطلوب کیفیت سرویس آن اپراتور به دنبال قطعی های سراسری برق است. شرکت خدمات ارتباطی رایتل هم باوجود نوسازی باتری های پشتیبان سایت های خود نتوانسته به صورت کامل با قطعی های مختلف شبکه برق سراسری روبرو شود و در بعضی از استان ها با کاهش شاخص Availability روبرو شده است. این شاخص در استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان طی یک هفته گذشته به علت قطعی های برق حادث شده دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است. چالش ها و راهکارهای پیشنهادی در این گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن اشاره به انجام هماهنگی های لازم جهت بروز رسانی و تجهیز مجدد سایت ها به باتری های پشتیبان، اعلام نمود: اما در برابر این اقدام، میزان سرقت باتری های پشتیبان سایت ها هم در این بازه زمانی به شدت افزوده شده است. ضمناً کیفیت پایین باتری های داخلی هم مزید بر ایجاد این بحران شده است. از دیگر علل قطع سرویس سایت ها در زمان قطع برق، میتوان به از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات بخصوص در مناطق مرکزی و جنوبی کشور اشاره نمود. قطعی های برق مکرر و طولانی مدت، علاوه بر این که باعث کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل عرضه خدمات ارتباطی شده، منجر به بروز صدمه جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها هم شده که در شرایط کنونی تحریم ها، تأمین مجدد این تجهیزات مشکلی اساسی است. از طرفی بروز اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور بخصوص در روزهای برگزاری امتحانات و کلاس های مجازی، اعمال دورکاری برای کارمندان، گرایش ماهیت کسب و کارها به سمت مجازی شدن و … صدمات جبران ناپذیری را به آحاد مردم وارد می نماید. رگولاتوری با عرضه راهکارهای پیشنهادی در این خصوص بر ضرورت اعلام و اجرای قطعی برق بر مبنای جدول زمان بندی جهت مدیریت تخصیص منابع پشتیبان، تاکید نمود. این سازمان پیشنهاد تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر و تعامل وزارت نیرو با شرکتهای سازنده باتری جهت پشتیبانی مالی به منظور تأمین باتری مورد نیاز و هم برق رسانی بدون وقفه و قطعی به سایت ها و بخصوص مراکز داده و سایت های اصلی را بیان نمود.


منبع:

1400/04/19
12:23:51
0.0 / 5
683
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سی دس دریا